Jechał z prędkością 230 km/h, kiedy zahaczył o bolid Jarno Trullego. Robert Kubica 15 lat temu uczestniczył w poważnie wyglądającym wypadku w Grand Prix Kanady. Uderzył z impetem w betonową ścianę, a samochód BMW Sauber został niemal doszczętnie rozbity. Dla jednych był to dramat, dla innych – szczęście. Lewis Hamilton odniósł wtedy pierwsze zwycięstwo w Formule 1. Przypominamy tekst sprzed roku, w którym znów wróciły do nas przykre wspomnienia.
Wyścig w Kanadzie był szóstą rundą sezonu 2007 w Formule 1. Dla Hamiltona oraz Kubicy były to pierwsze pełne lata kontraktowe w wyścigach Grand Prix. Polak zaliczył jeszcze sześć startów w F1 za kierownicą BMW Sauber. Po tym, jak stanął na podium w trzecim starcie w Grand Prix Włoch, było jasne, że posiada umiejętności na miarę F1.
Wyścig w Kanadzie był przełomowy także dla Lewisa Hamiltona. Anglik w każdej rywalizacji od początku sezonu stawał na podium. Miał przed wylotem do Montrealu 38 punktów na koncie, tyle samo, co lider i kolega z zespołu McLarena – Fernando Alonso. W sobotę na torze im. Gillesa Villeneuve'a wywalczył pierwsze w karierze pole position.
Samochód bezpieczeństwa wyjechał na tor już na okrążeniu numer 22 spośród 70 zaplanowanych. Wypadek miał Adrian Sutil, którego bolid trzeba było uprzątnąć z toru. Kiedy wywieszono zieloną flagę, która pozwalała znów na ściganie w normalnym tempie, Kubica znalazł się za samochodem Trullego, jadąc na szesnastym miejscu.
– Najbardziej pamiętam to, że był tuż za Trullim, którego znałem jeszcze z czasów jazdy dla mojego byłego zespołu, Jordana. Wtedy jeździł w Toyocie. Zobaczyłem, jak samochód Roberta uderzył w tył TF107. Pomyślałem, że mogą się zderzyć. W tym punkcie toru, tuż przed hamowaniem przed nawrotem, kierowcy jadą z otwartą w pełni przepustnicą – wspomina Gallagher.
Jak sam twierdzi, nie był przygotowany na to, co ujrzał później. – To było jak katastrofa lotnicza. Samochód Roberta uderzył w Toyotę, potem w betonową ścianę, później w ziemię, przekoziołkował, wreszcie przeleciał na drugą stronę toru. Przez kilka sekund wszyscy obawialiśmy się najgorszego – dużego stopnia obrażeń lub... że nawet będzie gorzej – przypomina.
Wkrótce po tym, jak służby medyczne i porządkowe opanowały sytuację, kamery pokazały, że transportowany na noszach Polak porusza się. – Ten widok pozwolił zdać sobie sprawę, że wszystko w porządku. Było to po prostu zdumiewające. 13 lat po Grand Prix San Marino na torze Imola, kiedy straciliśmy Ayrtona Sennę i Rolanda Ratzenbergera, to była wielka chwila dla F1 – widzieliśmy brutalnie wyglądający wypadek, a mimo to kierowca przeżył – podsumowuje Mark Gallagher.
Wyścig wygrał ten, który po kilkunastu latach pobił niemalże wszystkie rekordy w historii Formuły 1. Lewis Hamilton przekroczył linię mety na czele, finiszując przed Nickiem Heidfeldem oraz kierowcą Williamsa, Alexandrem Wurzem.
Choć krakowianin chciał powrócić do rywalizacji już w Grand Prix USA, nie dostał na to pozwolenia ze strony Komisji Medycznej FIA. W wyścigu na torze Indianapolis pojechał... Sebastian Vettel, późniejszy czterokrotny mistrz świata F1. Polak wrócił do bolidu F1.07 w Grand Prix Francji. Zajął wtedy czwarte miejsce i pozbawił wszystkich wątpliwości odnośnie dyspozycji zdrowotnej.
1
1:37:15.735
2
++6.812
3
++34.742
4
++39.812
5
++56.781
6
++59.857
7
++60.603
8
++64.135
9
++65.858
10
++70.674
11
++72.095
12
++76.592
13
++77.301
14
++84.477
15
+1 lap
16
DNF
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:24.892
2
1:24.995
3
1:25.010
4
1:25.029
5
1:25.084
6
1:25.121
7
1:25.374
8
1:25.471
9
1:25.593
10
1:25.711
11
1:25.746
12
1:25.826
13
1:25.864
14
1:25.889
15
1:25.950
16
1:26.440
17
1:26.446
18
1:26.504
19
1:26.574
20
1:27.060
1
1:25.498
2
1:25.566
3
1:25.585
4
1:25.606
5
1:26.104
6
1:26.112
7
1:26.119
8
1:26.125
9
1:26.129
10
1:26.256
11
1:26.332
12
1:26.332
13
1:26.377
14
1:26.422
15
1:26.499
16
1:26.501
17
1:26.894
18
1:27.597
19
1:27.600
20
1:27.878
1
1:25.816
2
1:26.038
3
1:26.117
4
1:26.286
5
1:26.314
6
1:26.383
7
1:26.430
8
1:26.523
9
1:26.524
10
1:26.624
11
1:26.840
12
1:26.876
13
1:26.904
14
1:26.941
15
1:26.980
16
1:27.159
17
1:27.165
18
1:27.174
19
1:27.226
20
1:27.289
1
1:26.892
2
1:26.915
3
1:27.042
4
1:27.095
5
1:27.163
6
1:27.217
7
1:27.304
8
1:27.351
9
1:27.367
10
1:27.432
11
1:27.678
12
1:27.844
13
1:27.909
14
1:27.958
15
1:28.057
16
1:28.086
17
1:28.142
18
1:28.147
19
1:28.332
20
1:28.397
1
1:23:47.693
2
+2.695
3
+19.820
4
+29.020
5
+62.396
6
+67.754
7
+1 lap
8
+1 lap
9
+1 lap
10
+1 lap
11
+1 lap
12
+1 lap
13
+1 lap
14
+1 lap
15
+1 lap
16
+2 laps
17
DNF
18
DNF
19
DNF
20
DNS
1
1:03.971
2
1:04.492
3
1:04.554
4
1:04.582
5
1:04.763
6
1:04.926
7
1:04.836
8
1:04.846
9
1:05.052
10
1:04.846
11
1:05.128
12
1:05.143
13
1:05.063
14
1:05.278
15
1:05.218
16
1:05.329
17
1:05.364
18
1:05.369
19
1:05.582
20
1:05.606
1
1:04.324
2
1:04.442
3
1:04.534
4
1:04.574
5
1:04.790
6
1:05.018
7
1:05.053
8
1:05.062
9
1:05.139
10
1:05.182
11
1:05.182
12
1:05.243
13
1:05.283
14
1:05.314
15
1:05.326
16
1:05.366
17
1:05.366
18
1:05.519
19
1:05.546
20
1:06.023
1
1:04.580
2
1:04.737
3
1:04.898
4
1:05.022
5
1:05.190
6
1:05.229
7
1:05.292
8
1:05.411
9
1:05.457
10
1:05.511
11
1:05.537
12
1:05.543
13
1:05.547
14
1:05.613
15
1:05.698
16
1:05.765
17
1:05.814
18
1:05.835
19
1:05.918
20
1:06.176
1
1:05.542
2
1:05.607
3
1:05.697
4
1:05.766
5
1:05.780
6
1:05.874
7
1:05.946
8
1:06.017
9
1:06.099
10
1:06.110
11
1:06.130
12
1:06.140
13
1:06.160
14
1:06.170
15
1:06.189
16
1:06.246
17
1:06.262
18
1:06.369
19
1:06.510
20
1:06.738
DNS